niedziela, 22 lipca 2012

Czy logo może kosztować 50 zł?

Skąd borą się kilkuset złotowe, lub jeszcze gorzej, kilkutysięczne ceny logo? Przecież to tylko zwykły napis, albo prosty rysunek. Sprawa nie jest taka oczywista.
Po pierwsze trzeba rozróżnić cenę za projekt logo i za projekt logo z księgą znaku. Jeśli poważnie podchodzimy do identyfikacji wizualnej naszej firmy, warto postarać się o posiadanie takiej księgi. Mogą w niej być zawarte bardzo różne elementy, tak więc cena też może poszybować grubo powyżej kilku tysięcy złotych. Porzućmy więc ten temat i skupmy się na samym logo.
Załóżmy, że grafik w ciągu godziny robi logo zestawiając prosty rysunek z napisem w wybranym kroju pisma. Zapisuje plik w różnych formatach i wysyła do klienta. Zarobił 50 zł, całkiem nieźle. Ale czy faktycznie tak wygląda praca nad logiem? Nie do końca.
Po pierwsze każde logo to osobny problem do rozwiązania. W każdym są inne wytyczne, na które trzeba odpowiedzieć. Branża i nazwa wiele narzucają. Żeby pozostać w tematyce ekologicznej, ale uniknąć banału jakim jest zielony listek, trzeba sporo popracować nad tematem. Szczególnie ważny jest tu etap zbierania informacji, przemyśleń i luźnych szkiców, z których większość zasili pojemnik z makulaturą. Dopiero po tym etapie zasiadamy do komputera i przenosimy nasz pomysł do świata cyfrowego. Ale to też nie jest koniec pracy. Klient zazwyczaj wymaga kilku projektów, chce mieć wybór i to właśnie jest czynnik istotnie wpływający na ceny w projektowaniu. Każdą rzecz trzeba zrobić kilka razy, a sprzedajemy tylko raz. Dlatego cena musi być odpowiednio wyższa. Projekty, które nie spodobały się klientowi, ze względu na specyfikę dziedziny, są bezużyteczne. Jak wymyślna szafka zrobiona pod wymiar. Nie da się ich już sprzedać.
Swój udział w cenie ma też ilość nanoszonych poprawek. Projektowanie jest rozwiązywaniem problemu, w którym właściwych rozwiązań jest więcej niż jedno. Może być wiele tak samo dobrych projektów na zadany temat. W dużej mierze sprawą gustu jest, który uznamy za najlepszy. Są oczywiście także genialne rozwiązania, które stoją ponad wszelkimi gustami i brakiem fachowej wiedzy i nie tylko profesjonaliści widzą, że są dobre. Ale w wielu przypadkach musimy się liczyć z tym, że raz wykonany projekt maglować będziemy nawet przez kilka tygodni poprawiając detale, zmieniając kolory itp.
Do ceny możemy też dorzucić swoje wyjątkowe wyczucie, doświadczenie i wiedzę, które pozwolą na szybsze i celniejsze rozwiązanie naszego "problemu".  Jeśli oczywiście takowe posiadamy. W końcu te na prawdę świetne znaki, które wydają się proste i oczywiste, nie powstały przez przypadek. Stoją za nimi doświadczeni projektanci, którzy potrafią w prosty znak ubrać to co chcemy przekazać.
W tym miejscu nie mogę się oprzeć, by zacytować jedne z moich ulubionych znaków autorstwa
Herba Lubalina, o których wspominałam w audycji w Czwórce.

Czyż nie są piękne i genialne? Proste i oczywiste, ale czy każdy by je wymyślił?
Narzucającym się rozwiązaniem  byłoby narysowanie nad słowem "families" szczęśliwej rodzinki- mama, tata, córka, syn.  Ale nie o to chodzi w projektowaniu logo. W końcu firm czy instytucji odwołujących się do rodziny jest mnóstwo, ich znaki muszą się od siebie różnić czymś więcej niż tylko stylem rysunku.

Jeszcze słowo o samych kosztach prowadzenia działalności grafika. Szczególnie u freelancera są niskie, można by powiedzieć, że to tylko internet i ZUS. Kluczową sprawą są tu jednak zakupy robione raz na kilka lat, czyli sprzęt i oprogramowanie. Może do projektowania logo wystarczy stary komputer, ale jeśli robimy także większe grafiki, szczególnie w 3D i projekty w Photoshopie, potrzeba dobrego sprzętu. Nie chodzi tu tylko o tempo wykonywania poszczególnych operacji, ale o ich możliwość wykonania w ogóle. Słabszy sprzęt może wyświetlić komunikat, że nie podoła zadaniu.
Tak więc co kilka lat konieczne są duże inwestycje. Do tego nakłady na edukację. W końcu wiedza nie jest rozdawana, trzeba ją zdobyć.


To wszystko trzeba wziąć pod uwagę ustalają cenę projektu. Wracając więc do loga za 50 zł- co możemy dostać za taką kwotę? Logo, które wyróżni naszą firmę, będzie spełniało nasze oczekiwania, czy zwykły napis z obrazkiem?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz